Budapest, Bárka, december 27. 19:00
A bűn és bűnhődés témakörében Dosztojevszkij után már elég nehéz újat mondani, Ödön von Horváth A végítélet napja című művében azonban egészen korrekt kísérletet tesz erre. Bár a lényeg itt nem is az újdonságon van, sokkal inkább a formán és a stíluson, melyek a darab drámai és morálfilozófiai mélységei mellett egy jól működő krimit is életben tudnak tartani.
A történet szerint egy vasúti váltóőr gondatlanságból elkövetett tömegszerencsétlenséget okoz, felmentik a felelősség alól, de a saját lelkiismeretével egyszerűen képtelen elszámolni, így marad az önmarcangolás és a finomra hangolt elmebaj. Menet közben pedig egy ijesztő társadalmi modell képe is kirajzolódik előttünk, melyben a gerincet nyomokban sem tartalmazó filiszterek egy csoportja próbál igazságot tenni a közösséget érintő, súlyos erkölcsi kérdésekben. A kísérlet persze totális kudarc, a tragédia elkerülhetetlen, innen már csak a végállomás következhet… a vágány mellett, kérjük, vigyázzanak!
A bűn és bűnhődés témakörében Dosztojevszkij után már elég nehéz újat mondani, Ödön von Horváth A végítélet napja című művében azonban egészen korrekt kísérletet tesz erre. Bár a lényeg itt nem is az újdonságon van, sokkal inkább a formán és a stíluson, melyek a darab drámai és morálfilozófiai mélységei mellett egy jól működő krimit is életben tudnak tartani.
A történet szerint egy vasúti váltóőr gondatlanságból elkövetett tömegszerencsétlenséget okoz, felmentik a felelősség alól, de a saját lelkiismeretével egyszerűen képtelen elszámolni, így marad az önmarcangolás és a finomra hangolt elmebaj. Menet közben pedig egy ijesztő társadalmi modell képe is kirajzolódik előttünk, melyben a gerincet nyomokban sem tartalmazó filiszterek egy csoportja próbál igazságot tenni a közösséget érintő, súlyos erkölcsi kérdésekben. A kísérlet persze totális kudarc, a tragédia elkerülhetetlen, innen már csak a végállomás következhet… a vágány mellett, kérjük, vigyázzanak!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése